Den nemme teoribog
Øvelse 1
Når du kører med et stort og tungt vogntog, er det ekstra vigtigt at kende til færdselsreglerne og kunne køre på forskellige typer veje og med forskellig trafiktæthed, så du kan køre sikkert, aflæse trafikken og tage hensyn til de andre trafikanter. Derudover skal du lære at køre så miljø- og energivenligt som muligt og samtidig tage hensyn til de farer, der kan være i trafikken.
Hvis du kan ”læse” trafikken længere fremme, kan du i god tid tilpasse din kørsel ved fx at sætte hastigheden ned, skifte gear eller vognbane, så den passer til vejforholdene, vejret og de andre i trafikken.
Når du laver øvelser, skal de laves med et påhængsvogntog eller et sættevognstog, der opfylder reglerne. Det kan være forskelligt, hvor meget du skal øve hver øvelse. Når du kan udføre dem med en vis grad af præcision, behøver du ikke at øve dem mere. Det er din kørelærer, der vurderer, hvornår det er. Du laver øvelserne i en rækkefølge, så det hele tiden bliver sværere.
Du skal have kørekort til kategori C for at få kørekortet til kategori C/E, og derudover skal du have nogen køreerfaring. Derfor vil øvelserne tit være sammensat af flere øvelser, da man regner med, at du kan hver øvelse særskilt.
I øvelse 1 skal du lave de her manøvrer:
Det første sæt øvelser, du skal lave, har du allerede nogen erfaring med. Men da du nu laver øvelserne med et vogntog, er der alligevel lidt forskel. Du skal bl.a. øve dig i at sætte i gang og standse ved kørebanekant. Når du kører, skal du lære at placere dig på vejen. Du skal også kunne holde en given hastighed, når du kører. Derudover skal du træne at skifte vognbane og køre i sammenfletninger, så du kører sikkert i dem. I øvelserne kommer du også til at træne både det at vende og at køre baglæns, ligesom du skal svinge både til højre og venstre ned ad mindre veje.
Der kan være nogle forhold, der kan øge risikoen for ulykker, og som kan være gode at kende:
Orienteringsfærdigheder: Du skal især være opmærksom på
Sådan orienterer du dig:
Når du kører ligeud, skal du være opmærksom på lastbilens bredde, så du ikke kommer for tæt på andre trafikanter eller vejsiden, så du kommer til at køre ud i den bløde rabat.
Kend gerne lastbilens højde, så du kan køre sikkert under broer.
Orienteringsfærdigheder: Sådan orienterer du dig, og sådan gør du Hold øjnene på vejen og trafikken, når du kører, så du ikke bliver distraheret af andre ting, og så du bl.a. undgår at køre ud over vejkanten.
Husk også at kigge ud ad sideruderne og i spejlene, så du både lægger mærke til trafikken foran dig, til siderne og bagved. Forsøg at forudse, hvad der kan ske. Undgå gerne at bremse og gasse op hele tiden, så du sparer brændstof.
Hvis der er bakker eller sving, er det en god idé at se så langt frem, som du kan. Følg én af linjerne på vejen med øjnene, når du svinger, så du undgår at slingre.
Når du kører ligeud, skal du køre i højre vognbane og kun bruge venstre vognbane, hvis du skal overhale eller køre forbi noget, der fx holder i vejkanten. Kør så langt ud til højre, som du kan, men hold øje med cyklister, knallertkørere, parkerede køretøjer og fodgængere. Kører du i andre vognbaner, skal du køre midt i dem.
Hvis du kører på en smal vej op ad en bakke, så kør så langt til højre på vejen som muligt. Det samme skal du gøre, hvis du kører ind i et sving, hvor du ikke kan se hele svinget. Styr lastbilen med rolige bevægelser og ikke i ryk, der kan få den til at slingre. Undgå for mange ryk i rattet, når du kører hurtigt, da det kan gøre, at du mister herredømmet over lastbilen.
Der sker en del ulykker med vogntog på grund af for høj hastighed i forhold til forholdene. Det er dog ikke nødvendigvis, fordi hastigheden har været høj. Der sker nemlig mange ulykker ved hastigheder på under 40 km/t.
Træthed, alkohol eller sygdom er tit grunden til eneulykker, hvor der ikke er andre trafikanter involveret. De fleste eneulykker sker på veje uden for byerne, og mange sker på lige veje eller i vejsving. Ved en del af eneulykkerne kommer vogntoget ud over vejkanten i højre side, fordi der er kørt for tæt på vejkanten. Det kan gøre, at lastbilen eller vogntoget vælter.
Hastigheden er tit årsag til ulykker, og derfor bør du tilpasse din hastighed til forholdene, hvor du kører. Vær opmærksom på:
Du skal kunne genkende forskellige kørebanestriber på vejen:
Der er visse færdselstavler, der viser, hvor hurtigt du må køre:
Der er visse færdselstavler, der viser, hvordan kørebanens overflade er:
Der er visse færdselstavler, der viser, hvordan vejen forløber:
Der er visse færdselstavler ved jernbaneoverkørsler:
Der findes færdselstavler som viser, at der kan være noget forude, der kan give øget risiko for uheld:
Sådan gør du:
Bedøm hastigheden ved at kigge på trafikken på vejen og fornemme vibrationerne fra bilen og lyden fra fx motoren, vinden eller støj fra dækkene. Brug også speedometret til at holde øje med, hvor hurtigt du kører.
Tilpas altid hastigheden, så den passer til vejens tilstand, færdselsforholdene, sigtbarheden, og hvor godt du kan orientere dig. Derudover må du ikke køre hurtigere, end der står på skiltene.
Kør i et gear, der passer til hastigheden, og brug evt. lastbilens elektroniske indikator, der viser, hvis du skal skifte gear. Vælg gerne så højt et gear som muligt, uden at motoren sejtrækker. Det er med til at spare på brændstoffet.
Kør i et jævnt tempo, så du hverken gasser voldsomt op eller bremser pludseligt. Du kan bruge fartpilot til at holde hastigheden.
Kør aldrig hurtigere, end at du har herredømmet over lastbilen. Vær også opmærksom på, at du skal kunne standse inden for en forholdsvis kort afstand, hvis der er en forhindring på vejen.
Se efter kørebanestriber og færdselstavler, der advarer om vejsving, hastighedsbegrænsninger, jernbaneoverkørsler eller andet, der gør, at du skal sætte farten ned.
Bedøm altid din afstand til den, der kører foran, så du kender den frie standselængde foran bilen.
Se efter trafikanter, der kommer bagfra – især tunge køretøjer, der accelererer lige før en bakke. Se også efter trafikanter bag dig, der vil overhale på vej ned ad en bakke.
Hvis du nærmer dig en jernbaneoverkørsel, så se dig for til begge sider, også selvom signalet ikke blinker, eller der ikke er nogen lyd.
Ved jernbaneoverkørsel forude:
Lastbil med tilkoblet registreringspligtigt påhængskøretøj må højst køre 80 km/t. – også på motortrafikvej. Lastbil med registreringspligtigt påhængskøretøj må køre 80 km/t. på motorvej.
Et vogntog, der består af en lastbil med tilkoblet registreringspligtigt påhængskøretøj, må i tættere bebyggede områder, bortset fra motorvej og motortrafikvej, på strækninger med højere lokal hastighedsgrænse følge den skiltede hastighed op til højest 80 km/t.
Når du skifter vognbane eller sammenfletter, er der stor risiko for, at der kan ske en ulykke. Modparten er som regel bilister, der kører på højre side af din lastbil.
Du skal især være opmærksom på:
En anden risiko kan også være, hvis du drejer for pludseligt på rattet, når du vil skifte vognbane, så lasten forskyder sig. Det sker mest, hvis du kører med tankbil med halvfuld tank eller med frithængende last som fx dyrekroppe.
Ved vognbaneskift skal du især opmærksom på:
Sådan gør du:
Når du vil skifte vognbane, skal du orientere dig i god tid. Brug spejlene, og tjek de blinde vinkler ved at dreje hovedet. Vurdér hastigheden og placeringen på trafikanter, der ligger bag dig. Kan du skifte vognbane uden at være til fare eller gene for de andre trafikanter?
I en sammenfletning skal du være særlig opmærksom på:
Sådan gør du:
Når du skal køre i en sammenfletning, skal du orientere dig i god tid. Brug spejlene, og tjek blinde vinkler ved at dreje hovedet. Vurdér hastigheden og placeringen af trafikanter, der ligger foran eller bag ved dig, og om du kan flette sammen uden at være til fare for de andre trafikanter.
Tilpas hastigheden med dem, du fletter sammen med. Brug blinklyset, hvis det er nødvendigt, så du tydeligt viser, hvad du vil gøre. Sluk for blinklyset, så snart du har flettet.
Pile for vognbaneskift (R15) viser, at du snart skal skifte til den vognbane, som pilen peger på. Vognbanelinjer (Q41), der er tegnet op helt hen til, hvor antallet af vognbaner bliver mindre, viser, at du kun må skifte vognbane, hvis du kan gøre det uden at være til fare eller ulempe for de andre trafikanter.
Vognbanelinjer, der kun er tegnet et stykke før der, hvor antallet af vognbaner bliver mindre, viser, at du skal bruge reglen for sammenfletning. Dvs. at du skal tilpasse hastigheden til dem, der kører i vognbanen ved siden af og samtidig sikre, at du har god afstand til de andre trafikanter, når du fletter ind. Dem, der kører i vognbanen, skal give plads, så du kan flette ind ved fx at ændre hastigheden.
Der findes nogle færdselstavler, der bruges ved vognbaneskift og sammenfletning. Det er:
Sådan gør du:
Når du skal skifte vognbane, skal du tilpasse hastigheden til dem, der kører i den anden vognbane.
Lad være med at skifte vognbane, hvis dem bagved må ændre hastighed, fordi du ikke har samme hastighed som dem.
Brug blinklyset i god tid, så du tydeligt viser, hvad du vil gøre.
Kør midt i den nye vognbane.
Stop med at bruge blinklys, når du har skiftet vognbane – medmindre du skal dreje kort efter eller lave en U-vending.
Hvis du skal flette sammen med en anden vognbane, skal du:
Generelt skal du bruge blinklyset, når det kan hjælpe andre med at se, hvad du har tænkt dig at gøre.
Du bliver ikke undervist i at vende.
Du skal især være opmærksom på:
For at kunne bakke sikkert, bør du gøre sådan:
Sådan gør du:
Bak gerne, hvor det kan ske uden at genere den øvrige trafik.
Bak med meget lav hastighed.
Hold gerne en ret kurs 20-30 meter, mens du bakker.
Begynd at bremse med passende styrke og i passende afstand til målet. Hvis du har en bagsmæk eller dele, der rager ud, bør du standse højst 2 meter fra målet.
Kryds er et af de mest farefulde steder, og der sker alvorlige ulykker der, især ved højresving. Ved cirka halvdelen af ulykkerne er det en cyklist eller knallertkører på vogntogets højre side, som bliver ramt, når vogntoget svinger til højre. Nogle af ulykkerne sker i lysregulerede kryds med cykelsti, hvor vogntoget svinger for grønt lys efter at have holdt for rødt sammen med cyklisten eller knallertkøreren. Kun en lille del af cyklisterne, der bliver kørt ned, er hurtige eller aggressive cyklister. En del vogntog svinger med så høj hastighed, at chaufføren ikke får set sig godt nok for efter cyklister.
Hver femte ulykke sker ved, at krydsende biler kører ind i cyklister. Tit skyldes det, at føreren af vogntoget ikke har overholdt sin vigepligt.
En mindre del af ulykkerne sker, fordi en bil kører ind i vogntoget bagfra, fordi vogntoget sætter hastigheden ned eller stopper.
Enkelte ulykker sker, fordi fodgængere krydser den kørebane, som vogntoget svinger ind på.
Cyklister er tit ved din lastbils højre forreste hjørne, når du begynder at svinge. Derfor er det vigtigt, at du orienterer dig ekstra godt. Sving ikke med for høj hastighed, da der er risiko for, at du overser især cyklister. Husk at overholde din vigepligt, hvis du svinger.
Du skal være opmærksom på:
Inden du svinger, skal du være opmærksom på flere ting:
Sådan gør du:
Når du kører frem mod krydset, så se efter, om der er almindelig cykelsti eller dobbeltrettet cykelsti, og om cykelstien stopper før der, hvor du skal svinge. Se efter, hvor cyklister og knallerter er i forhold til dit vogntog.
Brug spejle, og drej hovedet, så du kan tjekke, om der gemmer sig cyklister eller knallertkørere i de blinde vinkler, inden du svinger til højre.
Vurdér, om det er sikkert at overhale cyklister eller knallerter, inden du trækker ind for at svinge, eller om du skal blive bag dem.
Ved krydset bør du kigge til begge sider flere gange. Det gælder også, selvom der er hajtænder eller stoplinje. Se også, om de kørende fra venstre side i krydset overholder deres vigepligt, hvis de har det.
Vurdér, om der er langt nok ned til næste trafikant, så han/hun ikke skal sætte farten ned, fordi du svinger. Kig også for at sikre, at der er nok plads i den nye vognbane til, at du kan være der. Hvis vognbanen er blokeret af noget, så planlæg dit sving efter det.
Læg mærke til, om der kommer nogle kørende fra venstre side i krydset, og om de overholder deres vigepligt.
Se efter modkørende, der vil svinge til venstre i krydset, og vurdér, om de vil holde tilbage.
Brug spejlene til at orientere dig bagud, og tjek de blinde vinkler for cyklister og knallertkørere, der kan komme bagfra og på højre side af lastbilen.
Hold øje med fodgængere, der er på vej ud i fodgængerfeltet eller over kørebanen, hvor du skal dreje hen.
Brug spejlene til at orientere dig bagud, og tjek de blinde vinkler for cyklister og knallertkørere. Se også efter, om der er modkørende cyklister eller knallertkørere, hvis det er en cykelsti, hvor man må køre begge veje.
Når du svinger, så sikr dig, at du kan gøre det, uden at cyklister og knallerter bliver tvunget til at sætte hastigheden ned eller standse.
Hold øje med lyskurven og eventuelle pilsignaler, der viser, hvornår du må køre.
Når der bliver grønt for højresving, så se også efter færdslen i krydset og især gående, der kan være på vej over kørebanen. Læg mærke til, om cyklister og knallertkørere standser for rødt på cykelstien, før du svinger.
Læg mærke til, om de modkørende, der vil svinge til venstre i krydset, vil holde tilbage – de kan finde på at svinge uden at holde tilbage. Hold også øje med, om der kommer nogen kørende fra højre, der vil vende i krydset.
Når du får grønt lys eller grøn pil, skal du se, om cyklister og knallertkørere standser for rødt cykelsignal på cykelstien, før du svinger.
Sådan gør du:
Blink i god tid, inden du skal dreje.
Når du kører frem mod krydset, hvor du skal svinge til højre, skal du orientere dig grundigt gennem ruder og i spejle og bruge kamera, sensor eller lignende, hvis du har det. Hold især øje med cyklister og knallerter.
Placér dig i vognbanen længst til højre eller i den korrekte vognbane, hvis der er flere. Kør ind bag cyklister og knallertkørere, hvis det ikke er muligt at overhale dem forsvarligt, inden du skal svinge. Kør så tæt på kørebanekanten (eller kantlinjen) eller kantstenen, som du kan, så du forhindrer cyklister og knallertkørere i at køre frem på højre side af bilen.
Tilpas din hastighed, så den passer til forholdene.
Når du holder for rødt, holder du stadig øje med, hvor de er, og om der kommer flere.
Når det bliver grønt, skal du fortsat orientere dig, og vurdere, om der er plads nok til at svinge på. Hvis du har behov for at overskride vejmidten, så tag hensyn til de øvrige trafikanter.
Brug venstre spejl til at holde øje med hastighed, afstand og hensigt fra trafikanter bag dig. Se efter krydsende fodgængere og modkørende på den vej, du vil svinge ind på.
Hold tilbage for cyklister og knallertkørere, der skal fortsætte ligeud i krydset. Det gælder også for modkørende cyklister og knallertkørere, hvis der er en dobbeltrettet cykelsti.
Har du brug for først at trække til venstre på vejen, skal du gøre det i god afstand til vejen, du skal dreje ned ad, og samtidig blinke til højre med blinklyset, så de andre trafikanter kan se, hvad du er i færd med at gøre.
Kør med lav hastighed, og stands evt., før du krydser cyklisternes bane, så du kan orientere dig endnu en gang, inden du svinger.
Sluk blinklyset, så snart du har drejet.
Tilpas hastigheden og din placering efter færdslen på den vej, du er drejet ind på.
Du skal kunne svinge, både når du kører forlæns, og når du kører baglæns.
Ved venstresving kan der også ske ulykker. En meget stor del af ulykkerne sker, fordi vogntoget kører ind i krydsende færdsel. Her er det i de fleste tilfælde vogntoget, der har den ubetingede vigepligt. Det er mest biler, der er impliceret, men det kan også være tohjulede trafikanter som fx cyklister og knallertkørere. Mange ulykker sker, fordi vogntoget svinger til venstre ind foran en modkørende, der skal ligeud i krydset. Enkelte ulykker sker, hvis en bil kører ind i vogntoget bagfra. Det sker ofte, når vogntoget bremser.
Når du kører med stort overhæng, er der større risiko for at påkøre en, der overhaler.
Du skal især være opmærksom på:
Inden du svinger, skal du være opmærksom på flere ting:
Når du kører frem mod krydset, skal du se efter, om der kommer nogen på venstre side af lastbilen.
Ved krydset bør du kigge til begge sider flere gange. Det gælder også, selvom der er hajtænder eller stoplinje. Se også, om de kørende fra venstre og højre side i krydset overholder deres vigepligt, hvis de har det.
Sikr dig, at du kan svinge eller køre frem til svingbanen i midten af krydset, uden at de andre trafikanter bliver tvunget til at sætte hastigheden ned eller standse.
Se til venstre i krydset for at sikre, at der er nok plads i den nye vognbane til, at du kan være der. Hvis vognbanen er blokeret af noget, så planlæg dit sving efter det.
Vurdér, om de andre trafikanter overholder deres vigepligt.
Se efter cyklister og knallertkørere på cykelstien til venstre i krydset.
Se efter gående i fodgængerfeltet og på kørebanen.
Hold øje med lyskurven og eventuelle pilsignaler, når du er standset for rødt.
Når der er grønt, kører du langsomt ud i krydset, mens du orienterer dig både til siderne, fremad og bagud. Vær især opmærksom på gående, der endnu er på kørebanen, eller som vil over, selvom lyset er skiftet til rødt.
Vurdér, om de andre modkørende holder tilbage, og når krydset er frit, kan du svinge.
Når du skal svinge til venstre, bør du gøre sådan:
Blink i god tid, inden du skal dreje.
Placér dig længst til venstre i vognbanen, så du viser de modkørende trafikanter, der også skal svinge til venstre, hvad du vil gøre. Hvis der er en svingbane, skal du bruge den.
Tilpas hastigheden, så du stadig kan nå at orientere dig og overholde din vigepligt.
Kør frem til midten af krydset, og hold tilbage for modkørende trafik og fodgængere. Hold også tilbage for cyklister og knallerter, hvis de kører ud i krydset. Vis ved din placering i krydset, at du vil svinge til venstre.
Vent med at svinge, hvis dit udsyn er dækket af modkørende, der også skal svinge til venstre. Så snart der er fri bane, skal du svinge.
Placér dig i højre side af den kørebane, du svinger ind på. Hvis der er flere baner, så vælg den, der passer til, hvor du skal hen, og så du generer den øvrige trafik mindst muligt.
Sluk blinklyset, når du er færdig med at svinge, og sæt hastigheden op, så den passer til forholdene.
Hvis det er et kryds, hvor du har ubetinget vigepligt, så bliv holdende ved hajtænderne eller stoplinjen, eller hvor der er godt overblik. Vent med at køre ud, til der er nok plads til, at du kan komme ud. Hvis der er venteplads i midten af vejen, skal du stadig vente på, at der er plads nok i trafikken mod venstre, til du kan køre over.
Hvis det er et kryds med højrevigepligt, skal du blive holdende, indtil du kan køre ud uden at blokere for de andre trafikanter. Vent med at køre ud, til der er plads nok både i den modkørende færdsel og i den færdsel, der kommer fra højre.
Kryds, hvor tværgående færdsel har ubetinget vigepligt, samt T-kryds ved svingning ind på sidevej Hvis det er et kryds, hvor tværgående færdsel har ubetinget vigepligt, og hvis du kører i et T-kryds, hvor du svinger ind på en sidevej, skal du køre langsomt frem til midten af krydset og vente, til der er plads nok til, at du kan svinge til venstre uden at genere trafikken.
Kryds, hvor svingningen foretages fra midten af en vej uden svingbane og uden midterrabat Hvis det er et kryds, hvor du skal svinge fra midten af en vej, og der ikke er svingbane eller midterrabat, skal du forsøge at undgå at dreje forhjulene til venstre, før du begynder at svinge.
Hvis det er et T-kryds, hvor du svinger fra en sidevej, skal du blive holdende der, hvor vejene skærer over hinanden, eller ved hajtænder, hvis der er det, og der er god oversigt. Vent, til der er tilstrækkelig plads til at svinge til venstre. Det gælder også, hvis T-krydset har højrevigepligt, fordi andre trafikanter ofte kører, som om dem, der kommer fra sidevejen, har ubetinget vigepligt.
Hvis det er et kryds med signalregulering, så orientér dig grundigt om modkørende trafik, og stands evt. i midten af krydset, eller når svingbanen slutter. Hvis der holder andre foran dig, der også skal svinge, så kør op til dem, hvis du mener, at du kan nå at køre med over, mens lyset stadig er grønt. Husk at se efter fodgængere eller andre trafikanter, der er på vej over for rødt lys.