Den nemme teoribog
Øvelse 2
I øvelse 2 skal du lave de her manøvrer:
I det her sæt øvelser skal du træne at køre forbi holdende køretøjer eller gående i vejkanten. Du skal også øve dig i at navigere sikkert, når du møder andre modkørende. Både når du kører bag andre eller foran andre, er det vigtigt at holde afstand og være opmærksom. Det kommer du også til at træne.
Du skal kunne køre sikkert i kryds, og derfor skal du øve dig i at køre frem mod kryds, men også at køre sikkert igennem krydset, både hvis du skal køre ligeud, og hvis du skal svinge til højre.
Derudover kommer du til at øve dig i at køre i rundkørsel – både hvordan du kører ind i den, og hvordan du sikkert kører ud af den.
Nogle af manøvrerne er mere krævende, men du vil lære dem i forbindelse med enkle og ukomplicerede veje og færdselsforhold. Når du udfører dem, vil det være på veje, hvor der ikke er så meget trafik.
Gør dig umage med både at orientere dig og at lave manøvren. Senere vil du skulle lave dem under mere komplicerede forhold.
Når du kører forbi biler eller andre køretøjer, der holder, eller fodgængere, er der nogle ting, der er gode at være opmærksom på:
Når du kører forbi holdende biler eller lignende, skal du være opmærksom på flere ting. Det er:
Kig efter kørebanestriber, der kan vise, at der kan være fodgængere på vejen. Det er:
Der findes nogle færdselstavler, der kan være gode at kende, hvis du kører forbi holdende køretøjer og gående. Det er:
Skolebørnskilt med gule blinklygter sidder både foran og bag på busser, der kører med børn. Hvis blinklysene er tændt, kan der være børn på vej over kørebanen til eller fra bussen.
Orientér dig i god tid, hvis du skal køre forbi en skolebus. Orientér dig som ved vognbaneskift og sammenfletning, og brug spejle og drej hovedet for at sikre, at der ikke er nogen børn i den blinde vinkel. Hold også øje med de andre trafikanter som fx modkørende, der pludselig kan dukke op.
Se efter tegn på, at der pludselig kan ske noget. Det kan fx være et barn, der pludselig løber over vejen. Flyt hele tiden blikket, så du ikke låser blikket fast på én ting. Se også efter gående eller andre trafikanter, der vil krydse kørebanen – både i fodgængerfelt og uden for fodgængerfelt. Læg også mærke til, om der er en skolepatrulje, der hjælper eleverne over vejen.
Når du har overhalet bussen, skal du igen orientere dig ved at kigge i spejlene og dreje hovedet, inden du trækker ind igen.
Sådan gør du:
Sænk hastigheden i god afstand til køretøjer, der holder, børn, heste, kreaturer, vejarbejde mv., hvis det er nødvendigt for at orientere dig og undgå afværgemanøvre.
Stands, hvis det er nødvendigt, for at give plads til busser, der blinker ud fra et stoppested.
Hvis vejen er smal, og du skal køre forbi et køretøj, der holder, så vent evt. på modkørende, så du har bedre plads.
Træk ud i god afstand til det, du skal køre uden om. Dyt evt., hvis det er nødvendigt, og vær samtidig klar til at bremse. Hvis der ikke er noget fortov, og der er gående på kørebanen, så giv dem tid til at gå ind til siden, og hold god afstand til dem, når du passerer. Hold også god afstand til det eller dem, du kører uden om.
Hvis der er glat eller fedtet føre, så sænk hastigheden, så gående ikke bliver stænket til. Hold passende sideafstand, når du kører forbi, og træk ind til højre på vejen, når du er kørt forbi – medmindre der er et køretøj lidt længere fremme, du også skal køre uden om.
Hold tilbage eller stands for gående eller andre i fodgængerfeltet – også selvom du har grønt lys.
Hvis du kører mod et fodgængerfelt, så sæt farten ned, så gående, der er i det eller på vej ud i det, kan se, at du vil holde tilbage for dem.
Kør med lav hastighed forbi skolepatruljer, og stands, hvis skolepatruljen er ved at hjælpe elever over vejen.
Der sker mange ulykker, når to trafikanter mødes – og især på smalle, tosporede veje. Halvdelen af ulykkerne sker frontalt, hvor en modkørende kommer over i vogntogets vognbane. En stor del sker midt på vejen eller i de modkørendes kørebane. Ofte er de modkørende person- eller varebiler. Kun en lille del af ulykkerne sker i forbindelse med overhaling.
Kendskab til risikoforhold, orienterings- og manøvrefærdigheder samt lovbestemmelser i øvrigt Du skal især være opmærksom på:
Når du møder modkørende, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:
Der er to kørebanestriber, du skal kende:
Der findes nogle færdselstavler, der kan være gode at kende, når du møder modkørende trafikanter. Det er:
Signaler:
Vær opmærksom på:
Husk at orientere dig i god tid, om der kommer modkørende, og om der evt. er hindringer på vejen.
Lad være med at se for lang tid på den modkørende, da det kan gøre, at du styrer i retningen af ham. Kig i stedet på midten af den fri vognbane, så du styrer mere stabilt.
Sådan gør du:
Sænk hastigheden, og giv signal, og træk så langt til højre, hvis der er risiko for, at den modkørende kommer over i din vognbane. Træk også ind, hvis den modkørende er ved at overhale noget i sin egen side og derfor er inde over midten af vejen.
Hvis du bliver overhalet, og du kan se, at der er ved at opstå en faresituation på grund af den modkørende, så forsøg at forhindre det, evt. ved at bremse.
Sænk også hastigheden i god tid, hvis du møder en modkørende på en smal vej.
Hold til højre på kørebanen, så du får god afstand til den modkørende, men husk at tage hensyn til andre trafikanter i vejsiden.
Hold dig bag ved gående, cyklister eller knallertkørere, indtil den modkørende er passeret, hvis vejen er smal.
Hvis din halvdel af vejen er spærret, eller der er hindringer på den, så stands, og lad modkørende passere, inden du kører videre. Hvis der er færdselstavler, der siger noget andet, skal du følge dem. Det skal du også, hvis der er lyskurv.
Hav hele tiden fuld kontrol over bilen, og vær parat til at reagere hurtigt, hvis der opstår turbulens på grund af vind, eller hvis der er ujævnheder i vejen eller lignende.
Hvis der er tre vognbaner, må du ikke køre i vognbanen yderst til venstre, medmindre det er en ensrettet vej.
Når du kører bag ved eller foran andre, er der risiko for, at der kan ske en ulykke. Ofte er modparten en person- eller varebil, men i en del tilfælde kan det også være et andet vogntog eller tohjulede trafikanter som cyklister, knallertkørere eller motorcyklister. I en stor del af ulykkerne kører vogntoget ind i en bil, der kører foran, og som bremser for at sænke farten eller for at dreje. Ved de andre typer ulykker bliver vogntoget påkørt bagfra. Nogle ulykker kan undgås eller skaderne kan være mindre, hvis føreren overholder hastighedsgrænsen.
Du skal især være opmærksom på:
Når du enten kører bag ved en eller foran en, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:
Der findes en færdselstavle, der kan være god at kende, når du kører foran eller bag ved andre køretøjer. Det er:
Vejafmærkning:
Kig tit i spejlene, men kun i kort tid ad gangen, så du stadig kan orientere dig om dem, der kører bag dig. Hold hele tiden øje med afstanden til den bil, der kører bag dig, og vurdér, om den måske vil overhale. Hvis du skal sænke farten, så vurdér, om du kan gøre det uden risiko for den, der kører bag dig. Kør, så din hastighed passer til forholdene, men kør ikke for langsomt.
Hav så stor afstand til den, der kører foran dig, at du kan nå at reagere og bremse, hvis der sker noget. Kig ikke kun på den, der kører foran, men kig også så langt frem på vejen som muligt – også foran den, der kører foran dig. Se efter, om der er nogle foran, der svinger eller skifter vognbane, og om de har plads til det. Hold øje med, om biler, der overhaler, pludselig trækker ind foran din lastbil.
Sådan gør du:
Kør, så du følger med trafikken, hvis det kan lade sig gøre, og du ikke kører hurtigere, end du må.
Vis i god tid med brug af lys, eller ved at du ændrer din hastighed og placering på vejen, hvad du har tænkt dig at gøre. Dem bagved kan være skjult i din blinde vinkel eller køre tæt på, og hvis du giver tegn i god tid, har de større chance for at se det og reagere.
Hvis nogen vil overhale dig, så hjælp dem, hvis forholdene er til det. Du bør sætte hastigheden ned og køre helt ind i højre side af vejen – og evt. helt standse – så du er nemmere at overhale, og den bagved ikke kører for tæt på dig.
Hold god afstand til den, der kører foran dig. Det vil i de fleste tilfælde svare til, at det vil tage 2-3 sekunder at komme derop, hvor bilen er, hvis føret er normalt. Det afhænger selvfølgelig af din rutine med at køre og færdselsforholdene.
Hvis der er dårlig sigtbarhed, eller vejen er glat, så øg afstanden, og hold ekstra god afstand, så du kan nå at reagere.
Uden for byerne skal du holde så stor afstand til den, der kører foran dig, at en trafikant, der overhaler, kan trække ind foran dig.
Forsøg at undgå at sænke hastigheden eller bremse, hvis den bagved er tæt på – eller føret er dårligt. Det gælder især, hvis køretøjet bag dig har en dårlig bremseevne.
Brug stoplyset i god tid, før du standser, eller hvis du pludselig må sætte hastigheden ned, så dem bag dig ved, hvad du gør.
Øg afstanden til den, der kører foran dig, hvis vejen eller trafikken gør, at det er nødvendigt. Det kan fx være, hvis der er huller i vejen, eller der er glat.
Der sker mange ulykker i kryds, og for at undgå dem skal du være opmærksom på ikke at køre stærkere, end du kan nå at bremse og standse ved krydset, og at din bremselængde er længere, hvis du har læs på, end hvis du kører med en tom vogn.
Kendskab til risikoforhold, orienterings- og manøvrefærdigheder: Sådan orienterer du dig
Når du kører frem mod et kryds, er der nogle ting, du skal være opmærksom på, og som kan øge risikoen for en ulykke:
Vejvisertavler:
Der findes nogle vejvisertavler, der kan være gode at kende, når du kører foran eller bag ved andre køretøjer. Det er:
Der findes flere tavler, der viser kørebaner. Det er godt at kende dem. Det er:
Der er nogle færdselstavler, der står i forbindelse med kryds, og som er gode at kende. Det er:
Der er nogle signallys i forbindelse med kryds, som er gode at kende:
Der er flere steder, hvor du har ubetinget vigepligt. Nogle steder er der sat skilte eller afmærkning, der fortæller, at der er ubetinget vigepligt, men det er ikke alle steder. Afmærkning må kun undlades, hvis det er tydeligt, at der er ubetinget vigepligt. Hvis det ikke er det, skal der være skilte eller afmærkning.
Du har ubetinget vigepligt her:
Når du kører ud fra et område uden for veje som fx en parkeringsplads, en ejendom eller en tankstation, eller når du kører ud fra en mindre vej som fx en gågade, et opholds- eller legeområde, en markvej eller en sti.
Hvis du kører ud og hen over et fortov, en cykelsti eller en rabat, der er højere end vejen, har du også ubetinget vigepligt. Overkørslen skal have en anden belægning end den vej, du kører over. Det kan fx være brosten eller betonsten, eller at fortovet eller cykelstien løber langs den vej, du kører ud på. Derudover kan overkørslen være snævret ind.
Der er steder, hvor du har højrevigepligt. Det betyder, at du skal holde tilbage for alle, der kommer fra højre.
Du har også højrevigepligt, hvor der ikke er ubetinget vigepligt. Det gælder dog ikke, når du skifter vognbane eller ved sammenfletning.
Hvis du ikke kan se afmærkningen, fx på grund af snevejr, har du også højrevigepligt.
Du skal altid give plads for udrykningskøretøjer, så de hurtigt kan komme forbi.
Når du kører frem mod et kryds, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:
Sådan gør du:
Kør med så lav hastighed, at du kan orientere dig om trafikken, lyset og vigepligten. På den måde viser du også de andre trafikanter, at du vil overholde din vigepligt, hvis du har en.
Hvis der er flere vognbaner til færdsel i samme retning, og der ikke er nogen vognbanepile, skal du placere dig i vognbanen længst til højre, hvis du skal svinge til højre. Hvis du skal køre ligeud eller svinge til venstre, placerer du dig i vognbanen helt til venstre.
Hvis der er flere spor og vognbanepile i samme retning, skal du placere dig i højre vognbane, medmindre trafikken gør, at du ikke kan, eller det ikke passer med den vej, du skal.
Hvis der ikke er markerede vognbaner, skal du placere dig så langt til højre på kørebanen, som du kan, hvis du skal svinge til højre. Hvis du skal svinge til venstre, placerer du dig ude ved midten af kørebanen. Hvis vejen er ensrettet, kan du placere dig helt til venstre på kørebanen.
Lad være med at køre ind i et kryds, hvor du selv har vigepligt, hvis trafikken gør, at du ikke kan komme ud af krydset uden at være til gene for de andre trafikanter.
Når du kører hen mod et kryds, kan du køre frem uden at standse, hvis trafikken tillader det, og du har god oversigt. Hvis du bliver nødt til at standse, skal du i god tid slippe speederen og først koble ud, lige inden du standser.
Hvis du kører ind i et kryds, hvor du har dårlig oversigt, og hvor du samtidig har vigepligt, så sæt hastigheden ned i god tid, så du kan nå at standse inden den tværgående vej, hajtænder, stoplinje eller fodgængerfelt. På den måde viser du også de andre trafikanter, at du vil overholde din vigepligt.
Hold tilbage for gående, der er på vej over vejen – også selvom der ikke er fodgængerfelt.
Kør langsomt frem mod krydset med foden på bremsen, og brems evt. helt op, så du kan nå at orientere dig.
Stands helt op ved stoplinjen, hvis det står på tavle, signal eller lignende.
Sørg for at få godt udsyn til begge sider på den tværgående vej. Kør gerne et lille stykke hen over fodgængerfelt, hajtænder eller stoplinje, så du bedre kan se.
Hvis der er trafikanter fra den tværgående sidevej, der har vigepligt, skal du stadig sætte hastigheden ned i god afstand til krydset, så du kan nå at standse og sikre dig godt udsyn, inden du kører ud i krydset.
Kryds, hvor udkørslen skal ske over fortov, rabat eller cykelsti Hvis du kører ind i et kryds, hvor du skal krydse fortov, rabat eller cykelsti, skal du sætte hastigheden ned i god tid, så du kan nå at standse inden den tværgående vej, hajtænder, stoplinje eller fodgængerfelt. På den måde viser du også de andre trafikanter, at du vil overholde din vigepligt.
Hold tilbage for fodgængere og cyklister på fortovet eller cykelstien.
Kør langsomt frem med foden på bremsen, og stands evt. ved fortov, rabat eller cykelsti, hvis det er nødvendigt, så du kan orientere dig.
Sørg for at få godt udsyn til begge sider på den tværgående vej. Kør gerne et lille stykke hen over fodgængerfelt, hajtænder eller stoplinje, så du bedre kan se.
Hvis du har god oversigt over krydset, så du kan orientere dig, allerede når du kører hen mod det, kan du lade være med at standse – medmindre der er noget i trafikken, der gør, at du skal stoppe, eller hvis der er et stopskilt.
Hvis krydset har et lyssignal, skal du standse før fodgængerfelt eller stoplinje, hvis der er rødt.
Når lyset skifter fra grønt til gult, kan du fortsætte ind i krydset, hvis det vil være til fare for trafikanter bag dig, hvis du bremser op, eller hvis du ikke kan standse foran fodgængerfelt eller stoplinje.
Sæt hurtigt i gang, når lyset skifter til grønt, og krydset er frit.
Bliv holdende, selvom lyset er grønt, hvis det ikke er muligt at nå ud af krydset, før signalet skifter til grønt for den tværgående trafik.
Når du kører ligeud, er der nogle tidspunkter, hvor der er stor risiko for, at der kan ske ulykker. Det er mest i kryds med vigepligt, at ulykkerne sker. Det er fx, når du kører ligeud i et kryds. Ulykkerne sker tit, fordi vogntoget kører for stærkt. Det er tit andre trafikanter, der kommer fra højre eller venstre, der er involverede i ulykken, men det kan også være modkørende, der ikke holder tilbage for vogntoget, når de svinger til venstre i krydset. En stor del af ulykkerne, der sker, når vogntoget kører ligeud, sker i kryds med lys. En del af ulykkerne sker tit, fordi vogntoget kører over for rødt. Ofte er modparten andre biler eller varebiler.
Du skal være opmærksom på:
Se øvelse 1.
Se øvelse 1.
Den almindelige type ulykker i rundkørsler sker, når trafikanter i rundkørslen kører sammen med trafikanter, der kører ind i rundkørslen. Derudover sker der en del ulykker, når en trafikant kører ind eller ud af rundkørslen. Det sker, fordi chaufføren ikke holder tilbage for cyklister eller knallertkørere. Nogle ulykker sker med fodgængere, der krydser kørebanen, hvor du kører ud af rundkørslen.
Du skal især være opmærksom på:
Inden du kører ind i en rundkørsel, skal du være opmærksom på flere ting:
Der er nogle færdselstavler, der står i forbindelse med, at du kører ind i en rundkørsel. Det er:
Kør frem mod rundkørslen i lav fart, så du har tid til at orientere dig om skilte og lys i rundkørslen. Det kan fx være lyskurv, vognbaner og vigepligt.
Brug regler for vognbaneskift og sammenfletning, hvis du vil skifte vognbane.
Se efter cyklister og knallertkørere, og brug reglerne for højresving i kryds, når du kører ud af rundkørslen. Se også efter krydsende fodgængere.
Se efter kørende fra venstre i rundkørslen, og vurdér, om der er plads nok til, at du kan være der, inden du kører ind. Kør ind i rundkørslen, så snart der er plads.
Tilpas hastigheden gennem rundkørslen til den lastbil, du kører i, og den last, du har med.
Orientér dig i rundkørslen på samme måde som ved vognbaneskift og sammenfletning, og ligesom når du kører foran andre.
Tilpas din hastighed gennem rundkørslen, så den passer til lastbilens opbygning og den last, der er på, og du kan nå at orientere dig om færdselsreguleringen, lys eller overholde vigepligten.
Hold tilbage for gående, og overhold din vigepligt, før du kører ind i rundkørslen. Kør ind i rundkørslen, så snart der er fri.
Hvis du skal køre ud af rundkørslen ad den første sidevej, skal du holde helt til højre i rundkørslen og blinke til højre. Hvis du skal køre ud af rundkørslen ad den sidste sidevej, skal du holde helt til venstre, ligesom hvis du skulle svinge til venstre i et kryds. Blink samtidig til venstre. Når du nærmer dig den sidevej, du skal dreje ned ad, skal du placere dig, præcis som når du svinger til højre. Hold tilbage for gående, der krydser kørebanen, eller som er på vej ud i et fodgængerfelt.
Vælg altid den vognbane, som passer bedst til trafikken og der, hvor du skal hen.
Når du skal køre ud af rundkørslen, skal du køre i højre vognbane og køre så tæt på kørebanekanten, som du kan. Det er, fordi du har nedsat mulighed for at orientere dig langs vogntogets højre side. Hvis der er en speciel bane til dem, der skal svinge, skal du tage den.
Placér dig i vognbanen, ligesom når du skal svinge til højre. Blink til højre.
Hold tilbage for fodgængere, cyklister og knallertkørere, inden du drejer. Skal du køre ud af rundkørslen mellem første og sidste udkørsel, skal du køre på samme måde.
Placér dig i venstre vognbane, og blink til venstre, så de andre kan se, at du bliver i rundkørslen. Hvis der er en speciel bane til dem, der skal sent ud af rundkørslen, tager du den.
Skift til højre vognbane, når du nærmer dig den vej, du skal køre ud af rundkørslen. Brug reglerne om vognbaneskift, og giv tegn til højre ud for den sidevej, du vil køre ad. Det er, så de andre trafikanter kan se, hvad du vil gøre. Hvis der er en speciel bane til udkørsel af rundkørsel, bruger du den.
Placér dig i forhold til cyklister og knallertkørere som ved højresving i kryds.
Hold tilbage for gående, der krydser kørebanen ved udkørslen, eller som er på vej ud i et fodgængerfelt.
Vælg den vognbane, som passer bedst til der, hvor du skal hen. Hvis der er en speciel bane, så brug den.
Skift til højre vognbane, og blink til højre, når du nærmer dig den vej, du vil køre ad.
Placér dig i forhold til cyklister og knallertkørere som ved højresving i kryds.
Hold tilbage for gående, der krydser kørebanen, eller som er på vej ud i et fodgængerfelt.