Den nemme teoribog
Øvelse 3
I øvelse 3 skal du lave de her manøvrer. De laves uden for tættere bebyggede områder:
På veje uden for tættere bebyggede områder skal du køre på forskellige veje, hvor kørebanebredde og vejforløbet er forskelligt, så der både er stejle bakker og skarpe vejsving. Når du kører, skal du lære at placere dig i den rigtige bane, hvis der er flere vejbaner. Du skal kunne holde en given hastighed, når du kører ligeud. Du skal også kunne køre forbi holdende køretøjer eller fodgængere, ligesom du skal kunne køre foran eller efter andre. Når du møder modgående køretøjer, skal du kunne køre forbi, ligesom du skal kunne overhale sikkert og selv lære at reagere hensigtsmæssigt, når du selv bliver overhalet. Derudover skal du kunne køre ind på og ud fra motorvej. Hvis du bor et sted, hvor der ikke er motorvej, vil du lære motorvejskørsel på lange vejbaner, hvor du både lærer at accelerere og bremse.
Brug den erfaring, du har fra øvelse 1 om at placere dig i vognbanen, når du kører ligeud.
Brug den erfaring, du har fra øvelse 1 om at vælge den bedste hastighed, når du kører ligeud. Vær dog opmærksom på hastigheden, når du kører i skarpe sving eller på stejle bakker.
Du skal især være opmærksom på:
Sådan orienterer du dig:
Der findes flere tavler, der viser kørebaner. Det er godt at kende dem. Det er:
Der er nogle færdselstavler, som er gode at kende. Det er:
Der findes også færdselstavler, der siger noget om vejens overflade:
Der findes færdselstavler, der siger noget om, hvordan vejen forløber:
Ved jernbaneoverkørsler kan der være forskellige færdselstavler, der er gode at kende:
Der findes en række færdselstavler, der advarer mod farer, der kan være forude:
For at sikre, at du ikke kører for stærkt, så bedøm hastigheden efter dit synsindtryk fra vejen, vibrationer fra bilen og lyden fra motoren, vindsus, dækstøj mv. Tjek også hastigheden på speedometret.
Se efter kørebanestriber eller færdselstavler, der advarer dig om vejsving, hastighedsbegrænsninger, jernbaneoverkørsler eller andre forhold, der kan have betydning for hastigheden.
Bedøm hele tiden den fri standselængde foran bilen, så du sikrer, du holder god afstand til den, der kører foran dig.
Se efter bagfrakommende, der accelererer, umiddelbart før de kører op ad en bakke. Det er især tunge køretøjer, der gør det.
Se til begge sider efter tog, der kan nærme sig ved en jernbaneoverkørsel – også selvom der måske ikke er blinksignaler eller lyd.
Sådan gør du:
Kør så hurtigt, at du stadig tager hensyn til vejens tilstand, færdselsforholdene, sigtbarheden, og hvad der er lovligt på strækningen, og kør, så du glidende kan skifte til et passende gear.
Skift gear, når bilens elektroniske indikator viser det, hvis der er sådan en i bilen. Kør i så højt gear som muligt for at spare på brændstof, men uden at motoren sejtrækker.
Hold hastigheden nogenlunde jævn, og brug speederen behersket, eller brug fartpilot.
Tilpas hastigheden, så du stadig har fuld kontrol over bilen, og så den kan standse inden for en overskuelig strækning eller før en hindring, du kan se i forvejen.
Sænk hastigheden før en jernbaneoverkørsel, uanset hvad der står af skilte eller mærkninger, så du kan nå at standse, hvis der skulle komme et tog.
Stands ved stoplinjen eller i god afstand før krydsmærket, blinklys eller bom, hvis der skulle komme et tog, eller hvis blinklyset er tændt, hvis bommene er på vej ned eller op, eller hvis du på anden måde bliver advaret om toget.
Når du kører forbi biler eller andre køretøjer, der holder, eller fodgængere, er der nogle ting, der er gode at være opmærksom på:
Sådan orienterer du dig
Når du kører forbi holdende biler eller lignende, skal du være opmærksom på flere ting. Det er:
Kig efter kørebanestriber, der kan vise, at der kan være fodgængere på vejen. Det er:
Der findes nogle færdselstavler, der kan være gode at kende, hvis du kører forbi holdende køretøjer og gående. Det er:
Skolebørnskilt med gule blinklygter sidder både foran og bag på busser, der kører med børn. Hvis blinklysene er tændt, kan der være børn på vej over kørebanen til eller fra bussen.
Orientér dig i god tid, hvis du skal køre forbi en skolebus. Orientér dig som ved vognbaneskift og sammenfletning, og brug spejle og drej hovedet for at sikre, at der ikke er nogen børn i den blinde vinkel. Hold også øje med de andre trafikanter som fx modkørende, der pludselig kan dukke op.
Se efter tegn på, at der pludselig kan ske noget. Det kan fx være et barn, der pludselig løber over vejen. Flyt hele tiden blikket, så du ikke låser blikket fast på én ting. Se også efter gående eller andre trafikanter, der vil krydse kørebanen – både i fodgængerfelt og uden for fodgængerfelt. Læg også mærke til, om der er en skolepatrulje, der hjælper eleverne over vejen.
Når du har overhalet bussen, skal du igen orientere dig ved at kigge i spejlene og dreje hovedet, inden du trækker ind igen.
Sådan gør du:
Sænk hastigheden i god afstand til køretøjer, der holder, børn, heste, kreaturer, vejarbejde mv., hvis det er nødvendigt for at orientere dig og undgå afværgemanøvre.
Stands, hvis det er nødvendigt, for at give plads til busser, der blinker ud fra et stoppested.
Hvis vejen er smal, og du skal køre forbi et køretøj, der holder, så vent evt. på modkørende, så du har bedre plads.
Træk ud i god afstand til det, du skal køre uden om. Dyt evt., hvis det er nødvendigt, og vær samtidig klar til at bremse. Hvis der ikke er noget fortov, og der er gående på kørebanen, så giv dem tid til at gå ind til siden, og hold god afstand til dem, når du passerer. Hold også god afstand til det eller dem, du kører uden om.
Hvis der er glat eller fedtet føre, så sænk hastigheden, så gående ikke bliver stænket til. Hold passende sideafstand, når du kører forbi, og træk ind til højre på vejen, når du er kørt forbi – medmindre der er et køretøj lidt længere fremme, du også skal køre uden om.
Hold tilbage eller stands for gående eller andre i fodgængerfeltet – også selvom du har grønt lys.
Hvis du kører mod et fodgængerfelt, så sæt farten ned, så gående, der er i det eller på vej ud i det, kan se, at du vil holde tilbage for dem.
Kør med lav hastighed forbi skolepatruljer, og stands, hvis skolepatruljen er ved at hjælpe elever over vejen.
Der sker mange ulykker, når to trafikanter mødes – og især på smalle, tosporede veje. Halvdelen af ulykkerne sker frontalt, hvor en modkørende kommer over i vogntogets vognbane. En stor del sker midt på vejen eller i de modkørendes kørebane. Ofte er de modkørende person- eller varebiler. Kun en lille del af ulykkerne sker i forbindelse med overhaling.
Du skal især være opmærksom på:
Når du møder modkørende, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:
Der er to kørebanestriber, du skal kende:
Færdselstavler:
Der findes nogle færdselstavler, der kan være gode at kende, når du møder modkørende trafikanter. Det er:
Signaler:
Vær opmærksom på:
Husk at orientere dig i god tid, om der kommer modkørende, og om der evt. er hindringer på vejen.
Lad være med at se for lang tid på den modkørende, da det kan gøre, at du styrer i retningen af ham. Kig i stedet på midten af den fri vognbane, så du styrer mere stabilt.
Sådan gør du:
Sænk hastigheden, og giv signal, og træk så langt til højre, hvis der er risiko for, at den modkørende kommer over i din vognbane. Træk også ind, hvis den modkørende er ved at overhale noget i sin egen side og derfor er inde over midten af vejen.
Hvis du bliver overhalet, og du kan se, at der er ved at opstå en faresituation på grund af den modkørende, så forsøg at forhindre det, evt. ved at bremse.
Sænk også hastigheden i god tid, hvis du møder en modkørende på en smal vej.
Hold til højre på kørebanen, så du får god afstand til den modkørende, men husk at tage hensyn til andre trafikanter i vejsiden.
Hold dig bag ved gående, cyklister eller knallertkørere, indtil den modkørende er passeret, hvis vejen er smal.
Hvis din halvdel af vejen er spærret, eller der er hindringer på den, så stands, og lad modkørende passere, inden du kører videre. Hvis der er færdselstavler, der siger noget andet, skal du følge dem. Det skal du også, hvis der er lyskurv.
Hav hele tiden fuld kontrol over bilen, og vær parat til at reagere hurtigt, hvis der opstår turbulens på grund af vind, eller hvis der er ujævnheder i vejen eller lignende.
Hvis der er tre vognbaner, må du ikke køre i vognbanen yderst til venstre, medmindre det er en ensrettet vej.
Når du kører bag ved eller foran andre, er der risiko for, at der kan ske en ulykke. Ofte er modparten en person- eller varebil, men i en del tilfælde kan det også være et andet vogntog eller tohjulede trafikanter som cyklister, knallertkørere eller motorcyklister. I en stor del af ulykkerne kører vogntoget ind i en bil, der kører foran, og som bremser for at sænke farten eller for at dreje. Ved de andre typer ulykker bliver vogntoget påkørt bagfra. Nogle ulykker kan undgås, eller skaderne kan være mindre, hvis føreren overholder hastighedsgrænsen.
Du skal især være opmærksom på:
Når du enten kører bag ved en eller foran en, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:
Færdselstavler:
Der findes en færdselstavle, der kan være god at kende, når du kører foran eller bag ved andre køretøjer. Det er:
Vejafmærkning:
Kig tit i spejlene, men kun i kort tid ad gangen, så du stadig kan orientere dig om dem, der kører bag dig. Hold hele tiden øje med afstanden til den bil, der kører bag dig, og vurdér, om han måske vil overhale. Hvis du skal sænke farten, så vurdér, om du kan gøre det uden risiko for den, der kører bag dig. Kør, så din hastighed passer til forholdene, men kør ikke for langsomt.
Hav så stor afstand til den, der kører foran dig, at du kan nå at reagere og bremse, hvis der sker noget. Kig ikke kun på den, der kører foran, men kig også så langt frem på vejen som muligt – også foran den, der kører foran dig. Se efter, om der er nogle foran, der svinger eller skifter vognbane, og om de har plads til det. Hold øje med, om biler, der overhaler, pludselig trækker ind foran din lastbil.
Sådan gør du:
Kør, så du følger med trafikken, hvis det kan lade sig gøre, og du ikke kører hurtigere, end du må.
Vis i god tid med brug af lys, eller ved at du ændrer din hastighed og placering på vejen, hvad du har tænkt dig at gøre. Dem bagved kan være skjult i din blinde vinkel eller køre tæt på, og hvis du giver tegn i god tid, har de større chance for at se det og reagere.
Hvis nogen vil overhale dig, så hjælp dem, hvis forholdene er til det. Du bør sætte hastigheden ned og køre helt ind i højre side af vejen – og evt. helt standse – så du er nemmere at overhale, og den bagved ikke kører for tæt på dig.
Hold god afstand til den, der kører foran dig. Det vil i de fleste tilfælde svare til, at det vil tage 2-3 sekunder at komme derop, hvor bilen er, hvis føret er normalt. Det afhænger selvfølgelig af din rutine med at køre og færdselsforholdene.
Hvis der er dårlig sigtbarhed, eller vejen er glat, så øg afstanden, og hold ekstra god afstand, så du kan nå at reagere.
Uden for byerne skal du holde så stor afstand til den, der kører foran dig, at en trafikant, der overhaler, kan trække ind foran dig.
Forsøg at undgå at sænke hastigheden eller bremse, hvis den bagved er tæt på – eller føret er dårligt. Det gælder især, hvis køretøjet bag dig har en dårlig bremseevne.
Brug stoplyset i god tid, før du standser, eller hvis du pludselig må sætte hastigheden ned, så dem bag dig ved, hvad du gør.
Øg afstanden til den, der kører foran dig, hvis vejen eller trafikken gør, at det er nødvendigt. Det kan fx være, hvis der er huller i vejen, eller der er glat.
Kendskab til risikoforhold
Når du overhaler, skal du især være opmærksom på:
Inden du overhaler, skal du være opmærksom på flere ting:
Der findes afmærkninger, der er gode at kende. Det er:
Når du skal overhale, er der nogle færdselstavler, der er gode at kende:
Orientér dig flere gange, så du er sikker på, at det er sikkert at overhale.
Bedøm den tid og vejlængde, du har brug for til at overhale, og tag hensyn til eventuelle hindringer forude, hastighedsbegrænsning, din bils egen hastighed og accelerationsevne og hastigheden på den, der kører foran dig, og som du vil overhale.
Kig bagud ved at bruge spejlene, og tjek de blinde vinkler ved at dreje hovedet, før du overhaler.
Hold øje med trafikken forude og bagud under hele overhalingen, og vær især opmærksom på uforudsete hindringer.
Bedøm, om du sikkert kan trække til højre, efter at du har overhalet, uden at du generer den, du lige har overhalet. Det gælder dog ikke, hvis du kører i en vognbane, hvor der ikke må komme modkørende, fx ved dobbelte spærrelinjer eller på motorvej, hvor du kan blive kørende i den bane, du er kørt ud i for at overhale.
Hold i bakspejlet øje med, hvornår du kan se den, du lige har overhalet. Og orientér dig igen bagud i spejlene og i den blinde vinkel ved at dreje hovedet, mens du overhaler.
Vurdér, hvornår du lovligt og sikkert kan overhale, hvis der er flere forankørende, som du vil overhale lige efter hinanden.
Vurdér også, hvornår du kan trække ind i rækken af køretøjer, mens du overhaler, hvis du får behov for det.
Vær opmærksom på kørende, der bryder ud af rækken for at overhale.
Bedøm, om det er muligt at overhale til højre forbi den forankørende.
Vær opmærksom på, om der er krydsende færdsel foran den, der svinger til venstre. Det kan især være fodgængere eller modkørende, der svinger til venstre. I højre vejside kan det være fodgængere, cyklister og knallertkørere.
Vent med at trække til højre på kørebanen, efter at du har overhalet, indtil det er sikkert, så påhængskøretøjet ikke kommer for tæt på den, du lige har overhalet.
Sæt hastigheden ned, og hold sikker afstand til den, der kører foran dig, inden du overhaler. Brug det, du har læst, om at køre foran eller efter andre.
Øg afstanden til den, der kører foran dig, hvis køretøjet er så stort, at det ellers ikke er muligt at se langt nok frem.
Øg afstanden igen, hvis der kommer en bagfra, der overhaler dig og derefter trækker ind foran dig.
Træk lidt ud til venstre for den, der kører foran, hvis det er nødvendigt, så du bedre kan orientere dig.
Blink til venstre, hvis den bag dig kører for tæt på, så de ved, at du vil overhale.
Giv signal til den, der kører foran, hvis det er en varevogn eller en lastbil, der har begrænset udsyn, eller hvis den, der kører foran, virker uopmærksom.
Accelerér for at nå hurtigt op i fart. Skift evt. gear for at kunne accelerere hurtigere.
Afbryd overhalingen, hvis forholdene ændrer sig, så du bliver i tvivl, om du kan overhale sikkert. Hvis ikke, trækker du til venstre – ud i overhalingsbanen.
Sørg for hurtigst muligt at komme ud af den blinde vinkel på den, der kører foran dig.
Hold god sideafstand til den, du overhaler.
Overhal så hurtigt som muligt uden at køre stærkere, end du må.
Afbryd overhalingen, hvis der dukker en uforudset hindring op, eller hvis du opdager, at du ikke kan overhale alligevel.
Bliv i overhalingsbanen, indtil den, du har overhalet, er synlig i bakspejlet. Træk straks til højre igen, når du er forbi. Det gælder selvfølgelig kun, hvis du ikke skal overhale endnu et køretøj, og det stadig er sikkert at gøre det.
Sæt hastigheden ned og stands evt., hvis den foran sætter hastigheden ned eller standser.
Overhal til højre, og kør passende langsomt med god sideafstand, hvis vejen er fri.
Hvordan du selv skal forholde dig, hvis du bliver overhalet, kan du læse mere om i afsnittet ”Kørsel foran eller efter andre”.
Der sker en del ulykker, når vogntog skifter vognbane, eller ved sammenfletninger på motorvejen. Det er fx også, når vogntog kører til og fra motorvejen. De fleste ulykker med vogntog på motorvej sker, når vogntog indhenter og kører ind i en bil, der kører foran, eller hvis vogntoget bliver indhentet og påkørt af en, der kommer bagfra. Det er sjældent eneulykker eller ulykker i forbindelse med overhaling.
Kendskab til risikoforhold, orienterings- og manøvrefærdigheder samt lovbestemmelser i øvrigt.
Når du kører på motorvej, skal du især være opmærksom på:
Der findes afmærkninger, der er gode at kende. Det er:
Når du skal overhale, er der nogle færdselstavler, der er gode at kende:
Vejvisertavler:
Der findes nogle vejvisertavler, der kan være gode at kende, når du kører på motorvej. Det er:
Orientér dig om tilkørselsforholdene – også om hvor lang tilkørselsbanen er, og hvor lang flettestrækningen er. Vurdér også, hvor god oversigt du har, og om der kører nogle foran eller bag ved dig på tilkørselsbanen.
Se efter trafikanter, der kommer bagfra i den nærmeste vognbane på motorvejen, og bedøm, hvor hurtigt de kører, og din afstand til dem.
Vurdér, om der er plads til, at du kan flette sikkert ind.
Se efter, om trafikanter i den nærmeste vognbane på motorvejen sætter hastigheden ned eller skifter vognbane for at give plads, så du kan flette ind.
Se fremad på motorvejen, så du sikrer, der er fri bane, før du fletter ind.
Se efter andre trafikanter, der giver tegn til at flette ud, hvis der er kombinerede til- og frakørselsbaner.
Orientér dig i god tid om tilkørselsforholdene, før du skifter vognbane. Tjek også tilkørselsbanens længde, oversigtsforholdene, og om der er nogle, der kører foran dig eller bag dig på tilkørselsbanen.
Se efter trafikanter, der kommer bagfra i den vognbane, du vil køre ind på. Bedøm deres hastighed og afstand.
Se fremad på motorvejen, så du sikrer, at der er fri bane, før du skifter vognbane.
Orientér dig om, hvordan vejen forløber, og hvordan trafikken er både forude og bagude. Kig også tit på dem, der kører tættest på dig, så du i tide kan forudse, hvis de ændrer deres kørsel eller forbereder en manøvre som fx at skifte bane.
Kontrollér din hastighed ved tit at kigge hurtigt på speedometret.
Vær opmærksom på kørebanestriber og færdselstavler, der fx viser vognbaner, vognbaneforløb, sammenfletning, eller skiltninger, der viser, at motorvejen slutter.
Se efter andre trafikanter, der vil køre ind fra tilkørselsbaner, og bedøm hurtigt, hvordan du bedst kan lette indkørslen for dem. Det kan fx være, du skifter vognbane, hvis der er frit.
Orientér dig generelt tidligere og mere grundigt, når du skal lave en manøvre som fx at skifte vognbane eller sammenflette, end hvis du kører på en almindelig vej.
Kig i god tid efter færdselstavler, der viser, hvor der er frakørsler.
Læg mærke til, hvordan du kan køre fra motorvejen. Se også efter frakørselsbanens længde, og om der er nogle, der kører foran eller bag ved dig.
Se efter andre trafikanter, der giver tegn til at køre ind på motorvejen.
Vurdér, om du kan køre fra motorvejen uden risiko for hverken dig eller andre.
Orientér dig om, hvordan frakørselsvejen videre forløber, og læg mærke til skilte, der viser, hvor hurtigt du må køre.
Sådan gør du:
Når du kører på motorvej, skal du kunne dette:
Tilpas hastigheden til længden på tilkørselsbanen og flettestrækningen og dens eventuelle stigning eller fald. Tilpas den også til de andre trafikanters hastighed i den vognbane på motorvejen.
Vis, at du vil flette ind, ved at blinke til venstre.
Placér dig ud for et hul mellem to biler eller lidt foran en, der nedsætter hastigheden eller skifter vognbane, så du kan flette ind.
Udnyt muligheden for at flette ind ved beslutsomt at accelerere, kør ind på motorvejen, og tilpas hurtigt din hastighed med de andre trafikanters hastighed.
Hvis der kører en foran dig på tilkørselsbanen, så bliv bag ved den, mens du fletter ind, og hold afstand, som du har lært under ”Kørsel foran eller efter andre”.
Tilpas hastigheden til længden på tilkørselsbanen og flettestrækningen og dens eventuelle stigning eller fald. Tilpas den også til de andre trafikanters hastighed i den vognbane, du ønsker at skifte til på motorvejen.
Vis, at du vil skifte vognbane, ved at blinke til venstre.
Hvis den, der kører foran dig, vil skifte vognbane, så giver du plads til det, før du selv skifter vognbane.
Vis dem, der kører bag dig, og som kører på motorvejen, at du vil skifte til deres vognbane. Det gør du ved at accelerere og køre tæt på motorvejens kant.
Sæt hastigheden ned, hvis du ikke umiddelbart kan skifte vognbane og køre ind på motorvejen. Orientér dig bagud, og advar med stoplys dem bag dig om, at du måske må standse. Hvis du må standse, så gør det med så lang fri tilkørselsbane forude som muligt, og vent på, at det bliver muligt for dig at køre ind.
Tilpas hastigheden til tilkørselsbanen.
Blik til venstre, så de andre kan se, at du vil køre ind.
Vis de andre trafikanter på motorvejen, at du vil overholde din vigepligt.
Bliv i højre bane i et kort stykke tid, efter at du er kørt på motorvejen, før du evt. skifter vognbane, fordi du vil overhale. Det gør du, så du kan vænne dig til både vejen og trafikken.
Blink, når du skifter vognbane, eller hvis du laver en større ændring i din placering.
Læg dig midt i højre vognbane, og brug kun den venstre vognbane, hvis du skal overhale, give plads til andre, der kører ind på motorvejen, eller hvis du skal følge en rute, hvor du skal følge venstre vognbane for at komme til dit mål.
Hjælp andre trafikanter med at køre ind på motorvejen enten ved at accelerere, sænke hastigheden eller skifte vognbane, hvis der er frit.
Brug havariblinket, hvis der opstår uventet kødannelse, eller for at vise dem, der kører bag dig, at der er fare for en ulykke.
Skift kun én vognbane ad gangen, selvom du skal skifte flere vognbaner i alt.
Accelerér til den højeste sikre og lovlige hastighed på strækningen.
Forbered og udfør de forskellige manøvrer med meget større sikkerhed, end du vil gøre på en almindelig vej. Det kunne fx være at blinke i god tid, hvis du skal skifte vejbane, begynd manøvren i god tid, drej blødt på rattet, og brems forsigtigt.
Skift til højre vognbane i god tid før frakørselsbanen.
Blink til højre i god tid, inden du skal skifte til frakørselsbanen.
Undgå, hvis du kan, at sætte hastigheden ned på selve motorvejen – især hvis der kører nogen bag dig.
Kør ud fra motorvejen, så snart frakørselsbanen begynder.
Sæt hastigheden efter den nye vej og de hastighedsbegrænsninger, der er.
Giv plads til, at en forankørende på til- eller frakørselsbanen kan køre ind, hvis du selv kører ud.
Accelerér, og kør tæt på motorvejens kant, så du viser dem bagved på til- og frakørselsbanen, at du vil køre ud foran den, der kører bagved, hvis det er muligt.
På motorvej med tre eller flere vognbaner i samme færdselsretning må vogntog (bil + påhængskøretøj), der er længere end 7 meter, kun køre i en af de to vognbaner, der er længst til højre. Reglen gælder dog ikke ved vejforgreninger, eller hvis du skal svinge til venstre ved motorvejens ophør.
På motorvej må lastbiler og lastbiler med registreringspligtigt påhængskøretøj højst køre 80 km/t.
Vogntog må i tættere bebygget område følge en eventuel højere lokal hastighedsgrænse, dog højst 80 km/t.
Andre motorkøretøjer må kun køre på motorvej og på til- og frakørselsveje til motorvej, hvis de kan køre mindst 50 km/t. De må køre 130 km/t. de samme steder. En bil med påhængskøretøj må højst køre 80 km/t. – eller 100 km/t., hvis de har en særlig godkendelse, hvor der står ”tempo 100”.
Du må kun køre ind på en motorvej ad tilkørselsbaner, eller når motorvejen begynder.
Du må kun køre ud fra en motorvej ad frakørselsbaner, eller når motorvejen slutter.
Du må ikke køre i midterrabatten, vende, køre baglæns, standse eller parkere på en motorvej eller på til- eller frakørsler eller i græsrabatten.
Du må kun standse ved en nødtelefon, hvis du har brug for at tilkalde hjælp. Stands i så fald uden for kørebanen, hvis det er muligt.
Et køretøj må kun repareres på motorvej og motortrafikvej, hvis det er nødvendigt for, at det kan fjernes hurtigst muligt fra vejen. Hvis et køretøj skal repareres, og hvis det er nødvendigt at bruge en del af kørebanen for at gøre det, så skal du kontakte politiet for at få tilladelse til det. Du kan ringe til politiet på 114. Du behøver ikke at ringe til politiet, hvis din bil holder i nødsporet.
Hvis dit køretøj må repareres på stedet, eller hvis dit køretøj skal fjernes, og du bruger en del af kørebanen på en motorvej eller en motortrafikvej, skal der sættes en afspærringsvogn i den vognbane, hvor dit køretøj er.
Tænd havariblink, hvis der opstår kø, eller der på anden måde kan være fare for, at der kan opstå en ulykke på grund af din bil, der holder i vognbanen. På den måde kan de andre trafikanter nemmere se den.
Det er ikke tilladt at slæbe en bil efter sig på motorvejen.