Den nemme teoribog
Øvelse 5
I øvelse 5 skal du lave de her manøvrer:
I det her sæt øvelser skal du lære at lave sværere parkeringsmanøvrer, der ligner det, du vil møde på mange af- og pålæsningssteder.
Du vil også lære at køre i tunnel, hvor du skal være særlig opmærksom, når du orienterer dig og kører, fordi tunnelen har en særlig udformning, og trafikken derfor vil være anderledes, end du er vant til. Du skal også lære om de afmærkninger, der kan være på kørebanen, og de færdselstavler, der står ved tunneler.
Det er obligatorisk at køre i tunnel, hvor du skal have mindst én lektion på 45 minutter, hvor du både kører frem og tilbage til tunnelen og også prøver at køre i tunnelen.
Du skal køre i én af de her tunneler:
Hvis der ikke er mulighed for, at du kan køre i tunnel, så skal du i stedet undervises i teorilokalet i, hvordan du praktisk gør, hvis du skal køre i en.
Du skal også lære at køre ved letbaner, fordi det også er mere krævende i forhold til både at orientere sig og køre ved den. Det er på grund af letbanens særlige udformning og trafikken ved den.
Kørsel ved letbane er også obligatorisk, hvor du skal have mindst én undervisningslektion på 45 minutter, hvor du både kører frem og tilbage til letbanen og prøver at køre ved letbanen.
Du skal køre ved en af de her letbaner:
Hvis der ikke er mulighed for, at du kan køre ved en letbane, så skal du i stedet undervises i teorilokalet i, hvordan du praktisk gør, hvis du skal køre ved en.
Standsning og parkering med store lastbiler uden nok hensyn til, at andre kan orientere sig, udgør en risiko for, at der kan ske ulykker. Det gælder især, hvis det er mørkt, eller vejret gør, at sigtbarheden er nedsat. De fleste påkørsler af parkerede biler sker på tosporsveje i byer – og tit når det er mørkt. Modparten er tit bilister, men det kan også være cyklister eller knallertkørere. Der sker sjældent alvorlige ulykker under selve parkeringen, men der sker til gengæld mange uheld med materiel skade.
Du skal især være opmærksom på:
Der findes afmærkninger, der er gode at kende. Det er:
Når du skal overhale, er der nogle færdselstavler, der er gode at kende:
Undertavle med pile:
Undertavler med rabat:
Undertavle med tidsangivelse:
Der er flere steder, hvor det er forbudt at standse og parkere, uden at der er opmærket eller sat skilte op. Det er:
Når du standser og parkerer, skal du:
Holde øje med trafikken, mens du leder efter en parkeringsplads.
Se bagud, før du sætter farten ned eller standser kort for at undersøge, om du kan bruge en parkeringsplads, du har set.
Hurtigt vurdere, om en tom parkeringsplads er stor nok, om den er brugbar eller lovlig, og om du kan køre ind på den uden at sinke trafikken for meget.
Hurtigt bedømme afstanden til fodgængerfelt, udkørsel fra cykelsti, vejkryds mv., så du ved, om der er nok afstand til, at du kan standse eller parkere lovligt.
Bedømme, om et ophold i trafikken er stort nok, så du kan parkere uden at sinke trafikken for meget.
Orientere dig grundigt både i spejle og ved at dreje hovedet, mens du standser eller parkerer.
Orientere dig grundigt, om der kommer nogle bagfra. Det er især cyklister, knallertkørere og gående, før du åbner bildøren.
Bedøm, om din lastbil kan udgøre en risiko eller kan være en hindring for trafikken, hvis du stiller den der, hvor du har tænkt dig.
Vis, at du standser eller parkerer ved at bruge dit stoplys og evt. blinklys.
Parkér ved forlæns indkørsel ved siden af vogntogets lad – højst 1 meter fra en rampe eller vogntogets hjul, højst 20 cm fra vejkant, kantsten eller lignende.
Bak rundt om et hjørne, og bliv samtidig i din egen vognbane, så det er muligt at fortsætte med at bakke nogenlunde parallelt med kantstenen/kantlinjen på den vej, du bakker ind på.
Ved baglænskørsel skal du standse, så vogntogets bagsmæk (eller det, der rager længst bagud) højst er 2 meter fra dit mål. Det kan være en rampe, hegn eller lignende.
Aktivér parkeringsbremsen, sluk lyset, fjern nøglen, og sikr dig, at du har sat tyverisikringen til, hvis der sådan en.
Vent med at åbne døren, til du er sikker på, at det kan ske uden risiko for andre.
Lastbiler må hverken standse eller parkere på fortovet.
Når du åbner døre, stiger ind eller ud eller læsser af eller på, skal det ske, så der ikke opstår fare, og så det er til mindst mulig ulempe.
Parkering kan både være, mens du er i lastbilen, og hvor du har forladt lastbilen. Standsning er kortere end 3 minutter; standsning for af- og påstigning og for af- og pålæsning af gods er ikke parkering.
Standsning og parkering må ikke ske på en måde, så der kan opstå fare, eller det kan være til gene for trafikken.
Ved standsning eller parkering skal lastbilen, hvis det er muligt, stilles helt uden for kørebanen.
Hvis der er påbudt tyverialarm, skal den sættes til.
Hvis parkeringspladsen er uden for tættere bebygget område og i umiddelbar forbindelse med vejen, skal du så vidt muligt bruge parkeringspladsen ved vejens højre side.
Hvis du standser eller parkerer på spor eller nærmere end 2 meter fra spor i vejen, på en havneplads eller lignende, må du ikke gå længere væk fra bilen, end at du hele tiden kan være opmærksom på, om der kommer tog på sporet, og så du hurtigt kan flytte bilen for toget.
Hvis du parkerer en almindelig bil uden påhængskøretøj i lygtetændingstiden og langs vejkanten i tættere bebygget område, behøver du kun at tænde parkeringslyset og baglygten mod vejens midte.
Brug parkeringsskive eller køb parkeringsbillet, hvis der står, at du skal det.
Hvis der er nogle særlige lokale parkeringsregler, hvor du holder, så bør du kende dem, så du kan følge dem.
Du skal især være opmærksom på:
Når du kører i tunnel, skal du især være opmærksom på:
Når du skal overhale, er der nogle færdselstavler, der er gode at kende:
Når du skal overhale, er der nogle vognbanesignaler, der er gode at kende:
Se efter afmærkninger, der viser nødudgange, nødudstyr (brandslukkere), nødpladser og evt. skilt med radiofrekvens, du kan lytte til for at få informationer om tunnelen.
Se efter, om vognbanesignalerne skifter.
Tit sættes der automatisk rødt kryds over højre vognbane, hvis et alarmskab i tunnelen åbnes. Hvis du skal ringe til alarmcentralen, så brug nødtelefonen i stedet for mobiltelefon.
Sådan gør du:
Når du kører mod eller i en tunnel, er der nogle ting, der er gode at kende til:
Tilpas hastigheden, når du kører ind i en tunnel, så dit syn får tid til at vænne sig til lyset.
Stop, hvis det røde blinksignal blinker.
Sikr dig, at du har tændt nærlyset, så dit baglys er tændt.
Hvis du har solbriller på, så tag dem af.
Tænd for autoradioen, og lyt til trafikinformationen.
Hold en længere sikkerhedsafstand end normalt til den, der kører foran.
Tænd havariblinket, når du bremser, hvis trafikken stopper. Stands i god afstand til bilen foran dig, og stop derefter motoren.
Stands motoren, hvis der er brand, og forlad dit vogntog, og søg mod nærmeste udgang eller redningsvej.
Du skal lære at køre i trafikken, hvor der er letbane.
Når du kører ved en letbane, skal du især være opmærksom på:
Når du kører, skal du kunne opfatte og bedømme fare, når du kører ved letbanen. Vær generelt opmærksom på tegn på fare, der kan være ved letbanen.
Der findes afmærkninger, der er gode at kende. Det er:
Når du skal overhale, er der nogle færdselstavler, der er gode at kende:
Der er nogle signaler, der er gode at kende:
Sådan gør du:
Tilpas hastigheden ved kørsel ved letbane, så du få tid til at vænne dig til de særlige trafikforhold ved den.